Současná německá literatura pro děti a její didakticko-metodické využití ve výuce na základní škole
Contemporary German Children's literature and the Didactic-methodological Application in the Teaching at Primary SchoolMonique Polke ; vedoucí práce Nikola Mizerová
německá literatura --- dětská literatura --- základní vzdělávání
Práce zkoumá zavedení socializace čtení ve školním prostředí a rozvoj motivace k četbě prostřednictvím využití různých vyučovacích metod. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V první části jsou definovány a vysvětleny základní pojmy a požadavky, které umožnují čtenáři lépe pochopit strukturu a myšlenku celé práce. Do této části spadají nejen lidské předpoklady pro úspěšné osvojování čtení, ale zároveň i didaktické principy a náhled do oboru dětské literatury s historickým přehledem. Praktická část se opírá o poznatky z teoretické části a je podložena výzkumem, který byl proveden na základní škole. Výsledky této studie mohou odpovědět na otázky výzkumu.; This master thesis with the title "Contemporary German Children's literature and the Didacticmethodological Application in the Teaching at Primary School" explores the introduction of a reading socialization in schools and the development of reading motivation through the use of different teaching methods. It consists of a theoretical and a practical part. In the first one, basic knowledge and requirements, such as technical terms, are presented and defined in order to better understand the structure and ideas of the thesis. This includes, for instance, prerequisites for a successful acquisition of reading, an overview of German children's literature and its historical development, as well as didactic aspects of literature. With the theoretical basis being set, the empirical part consists of a consequent analysis in a primary school. The results of this study may give an answer to the research questions.
Práce zkoumá zavedení socializace čtení ve školním prostředí a rozvoj motivace k četbě prostřednictvím využití různých vyučovacích metod. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V první části jsou definovány a vysvětleny základní pojmy a požadavky, které umožnují čtenáři lépe pochopit strukturu a myšlenku celé práce. Do této části spadají nejen lidské předpoklady pro úspěšné osvojování čtení, ale zároveň i didaktické principy a náhled do oboru dětské literatury s historickým přehledem. Praktická část se opírá o poznatky z teoretické části a je podložena výzkumem, který byl proveden na základní škole. Výsledky této studie mohou odpovědět na otázky výzkumu.; This master thesis with the title "Contemporary German Children's literature and the Didacticmethodological Application in the Teaching at Primary School" explores the introduction of a reading socialization in schools and the development of reading motivation through the use of different teaching methods. It consists of a theoretical and a practical part. In the first one, basic knowledge and requirements, such as technical terms, are presented and defined in order to better understand the structure and ideas of the thesis. This includes, for instance, prerequisites for a successful acquisition of reading, an overview of German children's literature and its historical development, as well as didactic aspects of literature. With the theoretical basis being set, the empirical part consists of a consequent analysis in a primary school. The results of this study may give an answer to the research questions.
Cote de rangement: V 298/16 P
Commentaires